کالیبراسیون چیست؟

کالیبراسیون چیست؟

کالیبره چیست؟

کالیبراسیون یا واسنجی، فرآیندی برای مقایسه‌ی یک ابزار اندازه‌گیری با یک مرجع استاندارد و تعیین میزان خطای آن ابزار است. به عبارت دیگر، کالیبراسیون به شما می‌گوید که تا چه حد می‌توانید به قرائت‌های ابزار اندازه‌گیری خود اعتماد کنید. در استاندارد ملی ایران کالیبراسیون عبارت است از مقایسه یک دستگاه اندازه گیری با یک استاندارد و تعیین میزان خطای این وسیله نسبت به آن و در صورت لزوم تنظیم کالیبراسیون در مقایسه با استانداردهای مربوطه. کالیبراسیون به زبان ساده یعنی اندازه گیری و صحت وسیله اندازه گیری در مطابقت با مرجع تایید شده. با توجه به اینکه دستیابی به کیفیت برتر و انجام آزمایش های دقیق از طریق انجام آزمون ها و اندازه گیری های مطمئن صورت می گیرد لذا انجام فرایند کالیبراسیون در تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

 از جمله اهمیت کالیبراسیون در صنایع پزشکی و آزمایشگاهی کالیبره کردن دستگاه هایی از جمله آون آزمایشگاهی، انکوباتور آزمایشگاهی و اتاقک های تست پایداری جهت بالا بردن میزان دقت آنهاست.

گرچه به گمان برخی فرایند کالیبراسیون منجر به صرف هزینه و زمان می گردد اما باید توجه داشت که عدم قطعیت اندازه گیری، سبب تشخیص نادرست می شود . با توجه به اینکه اف جی تمام دستگاه های خود را با جدیدترین استاندارد های روز دنیا تولید و با کیفیت ترین محصولات را روانه بازار میکند،تمامی تجهیزات آزمایشگاهی FG قابلیت کالیبره شدن را دارند.

چرا کالیبراسیون مهم است؟

کالیبراسیون به دلایل متعددی از جمله موارد زیر مهم است:

  • دقت: کالیبراسیون به شما اطمینان می‌دهد که اندازه‌گیری‌های شما دقیق و قابل اعتماد هستند.
  • کیفیت: کالیبراسیون به شما کمک می‌کند تا کیفیت محصولات و خدمات خود را بهبود ببخشید.
  • ایمنی: کالیبراسیون می‌تواند به جلوگیری از حوادث و خطرات احتمالی کمک کند.
  • انطباق: کالیبراسیون می‌تواند به شما کمک کند تا با الزامات قانونی و مقرراتی انطباق داشته باشید.

کالیبراسیون معمولا با اهداف زیر انجام می شود:

  • برای استقرار قابلیت ردیابی دستگاه به استانداردهای مرجع
  • اطمینان از درستی مقادیر خوانده شده از دستگاه اندازه گیر

عوامل زیادی در حداقل زمان فواصل اندازه گیری موثر هستند:

  1. نوع وسیله
  2.  پیشنهاد و توصیه کارخانه سازنده
  3. روند داده های به دست آمده از روی سوابق کالیبراسیون قبلی
  4. سوابق تعمیر و نگهداری دستگاه
  5. طول زمان استفاده و تعداد دفعات استفاده
  6. مدت زمان عمر دستگاه
  7. تغییر شرایط محیطی(ماننددما، رطوبت، ارتعاشات و…)

انواع کالیبراسیون:

  • کالیبراسیون نقطه ای: در این روش، فقط یک نقطه از محدوده اندازه‌گیری ابزار کالیبره می‌شود.
  • کالیبراسیون چند نقطه ای: در این روش، چندین نقطه از محدوده اندازه‌گیری ابزار کالیبره می‌شود.
  • کالیبراسیون خطی: در این روش، رابطه خطی بین قرائت‌های ابزار و مقادیر استاندارد تعیین می‌شود.
  • کالیبراسیون غیر خطی: در این روش، رابطه غیر خطی بین قرائت‌های ابزار و مقادیر استاندارد تعیین می‌شود.

به طور کلی کالیبراسیون به سه روش قابل اجرا است.

روش اول، به دست آوردن خطا و ثبت نتایج حاصله است.

روش دوم، روش اول را دربرگرفته و تنظیم ،تعمیر یا حذف خطای ایجاد شده را در بر می گیرد.

روش سوم علاوه بر پوشش روش اول و دوم ،نتایج حاصله با استاندارد و دستورالعمل مربوطه مقایسه و وضعیت دستگاه نیز از جهت قبول یا رد آن مشخص می شود.

مراحل کالیبراسیون:

  • آماده سازی: در این مرحله، ابزار اندازه‌گیری و مرجع استاندارد آماده می‌شوند.
  • انجام کالیبراسیون: در این مرحله، ابزار اندازه‌گیری با مرجع استاندارد مقایسه می‌شود.
  • تجزیه و تحلیل داده ها: در این مرحله، داده های جمع آوری شده در مرحله قبل تجزیه و تحلیل می شوند.
  • تنظیم: در این مرحله، در صورت نیاز، ابزار اندازه‌گیری تنظیم می‌شود.
  • مستند سازی: در این مرحله، نتایج کالیبراسیون مستند سازی می‌شود.

مکان کالیبراسیون می تواند در محل آزمایشگاه شرکت باشد و یا در محل استفاده دستگاه.بهتر است دستگاه در محل استفاده کالیبره گردد تا مواردی مانند تغییر شرایط محیطی یا آسیب دستگاه در حمل و نقل در صحت کالیبراسیون نقشی نداشته باشند.

برچسب گذاری: دستگاه کالیبره شده باید از دستگاه کالیبره نشده مشخص باشد تا اشتباه سهوی دقت آزمایش را زیز سوال نبرد. به این منظور معمولا روی دستگاه کالیبره شده یک برچسب نصب میگردد که روی آن نام و کد شناسایی دستگاه، تاریخ کالیبراسیون، تاریخ انجام کالیبراسیون بعدی، محدودیت های کاربرد و استفاده از دستگاه درج می شود.

همچنین همزمان با این مرحله برگه سوابق کالیبراسیون نیز صادر می گردد که در آن مواردی مانند: اطلاعات شناسایی دقیق ابزار(نام،کد،سریال)، نام مسئول و محل نگهداری،تاریخ،حدود خطای قابل قبول، نتيجه کاليبراسيون در قالب مقادير خوانده شده پيش از تنظيم و پس از تنظيم براي هريک از پارامترهاي مورد کاليبراسيون، شماره سريال استانداردهايي که براي کاليبره کردن ابزار به کار رفته اند، شرايط محيطي در حين کاليبراسيون، نام شخصي که عمل کاليبراسيون را انجام داده است، جزئيات هر گونه محدوديت استفاده، جزئيات تمامي تنظيمات ، خدمات ، تعميرات و تغييراتي که انجام شده است درج می گردد.

کالیبراسیون به واقعیت یک فرآیند اساسی در اجرای آزمایشات و تحقیقات علمی است که تأثیر مستقیمی بر دقت و صحت نتایج دارد. افزایش دقت تجهیزات آزمایشگاهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا نتایج صحیح و قابل اعتماد از اساسی‌ترین عناصر تحقیقات علمی به شمار می‌آیند. همچنین، نکاتی که اعضای شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری اشاره کردند، نشان از اهمیت کاهش هزینه‌های تعمیرات تجهیزات، افزایش عمر مفید آنها، و جلوگیری از تکرار بی‌مورد آزمونها به‌منظور اطمینان از صحت آزمایشها دارد. همچنین، دستگاه‌ها و مواد مرجع با استفاده از کالیبراسیون به‌صورت دوره‌ای تصحیح می‌شوند تا زمانی که دقت و صحت آنها حفظ شود، استفاده شود. استفاده از روش‌های مختلف برای انجام کالیبراسیون نیز مهم است و به کاربران این امکان را می‌دهد که تجهیزات خود را در داخل یا خارج از آزمایشگاه بهبود دهند. این نکته نشان از انعطاف‌پذیری در اجرای کالیبراسیون دارد و به محققان امکان می‌دهد تا با توجه به نیازهای خاص خود روش مناسب را انتخاب کنند.

کالیبراسیون

هرم کالیبراسیون ساختار فنی و اجرایی کالیبراسیون را به صورت سلسله مراتبی نشان میدهد. با توجه به این هرم سیستم یکای SI در راس کالیبراسیون قرار دارد زیرا که شالوده هر اندازه گیری، یکا و استاندارد آن است و بدون یکای استاندارد این امر ممکن نیست.

یکاهای SI:

این سیستم بین المللی بر اساس واحدهای: کیلوگرم،متر،ثانیه،آمپر،کلوین،کندلا تنظیم شده و به ۲۲زیر مجموعه تقسیم میشود.

استاندارد های جهانی:

استاندارد های اندازه گیری که به تایید سازمان NIST آمریکا رسیده.

استاندارد های اولیه:

استاندارد های اولیه که در استاندارد ISO17025 ذکر شده

استاندارد های کاری:

کالیبراسیون های روزانه که توسط تکنسین های آزمایشگاه انجام میشود.

دستورالعمل ها:

دستورالعمل های فرایندی و تجهیزات اندازه گیری که در صنعت و تجارت به کار میروند.

از آنجا که در تجهیزات آزمایشگاهی ، سنسورهای متفاوتی برای سنجش اِلمان های مختلف بکار می رود بدیهی است که کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی تاثیر بسیار مهمی در کیفیت نتایج ارائه شده دارد. معمولا علاوه بر کالیبره هنگام خرید دستگاه، کالیبراسیون باید به صورت دوره ای (که معمولا توسط شرکت های سازنده اعلام می گردد) نیز انجام پذیرد.

کالیبراسیون وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی نیز به سه روش قابل اجراست. روش اول کالیبراسیون برای به دست آوردن خطا و ثبت نتایج حاصله است. روش دوم روش اول را در برگرفته و علاوه بر آن نتایج حاصله با استاندارد و دستورالعمل مقایسه شده و وضعیت وسیله نیز از جهت قبول یا رد آن مشخص میشود. روش سوم، روش دوم را دربرگرفته و تنظیم، تعمیر یا حذف خطای ایجاد شده را نیز در بر میگیرد. کالیبراسیون یا تنظیم دمایی بعضا در برخی شرکت های سازنده دستگاه ها و تجهیزات اندازه گیری نیز انجام میشود.

کلمه عدم قطعیت در گواهی کالیبراسیون به معنی تردید در خصوص اعتبار نتیجه است. عدم قطعیت اندازه گیري به ما اطلاعاتی درباره کیفیت اندازه گیري ارائه میدهد. نتیجه فقط تخمینی از مقدار واقعی است و فقط هنگامی کامل است که با گزارشی درخصوص عدم قطعیت همراه باشد.

هنگامیکه نتیجه اندازه گیري یک کمیت فیزیکی گزارش میشود، الزامی است که عدم قطعیت در مورد کیفیت نتیجه ارائه شود تا کسی که آن را استفاده میکند بتواند قابلیت اطمینان آن را ارزیابی کند. بدون این اطلاعات نتایج اندازه گیري را نمیتوان با یکدیگر مقایسه کرد.

به طور کلی تعداد زیادی سنسور در آزمایشگاه ها وجود دارند که میتوانند پارامترهای مورد نظر ما در محیط را تشخیص دهند. از جمله سنسورهای دما، فشار، رطوبت، گاز و…اما برای اینکه سنسورها دقت لازم را داشته باشند، باید کالیبره شوند. تمام سنسورهایی که تولید میشوند با نمونه مشابه خود تفاوت دارد و قطعا داده های متفاوتی را ارائه میدهند. تفاوت در طراحی سنسور بدان معنی است که ممکن است دو سنسور مشابه در یک شرایط یکسان واکنش های متفاوتی از خود نشان دهند. پاسخ و نتایج بعضی از سنسورها با گذشت زمان تغییر میکند و به کالیبراسیون دوره ای نیازمند هستند.

سنسورهای دما در آزمایشگاه ها کاربرد زیادی دارند.بطور کلی، تمام دستگاهها از جمله انکوباتور یخچالدار و انکوباتور حرارتی و کلیه چمبرها از سنسورهای دمایی برای اندازه گیری دما استفاده می کنند.بدیهی است که سنسورهای دما نیز باید مانند هر ابزار دیگری که استفاده می کنید ، به طور مرتب برای صحت و دقت کالیبره شوند. برای ابزارهایی که دارای چند سنسور دمایی هستند، هر سنسور باید به صورت جداگانه کالیبره شود.

اگر هیچ سابقه ای وجود ندارد یا بیش از یک سال از آخرین آزمایش گذشته است ، قبل از استفاده دقت سنسور را بررسی کنید.
نکته مهم در خصوص کالیبره سنسورهای تجهیزات آزمایشگاهی این است که این سنسور ها باید حتما در شرایط کاری و داخل چمبری که استفاده می شوند کالیبره شوند و نمی توان سنسور را جداگانه کالیبره کرد و سپس داخل دستگاه قرار داد یا سنسوری که روی یک دستگاه کالیبره شده را نمیتوان داخل دستگاه دیگری قرار داد.

چه زمانی باید کالیبراسیون انجام شود؟

به طور کلی، کالیبراسیون باید به طور دوره‌ای انجام شود. فرکانس کالیبراسیون به عوامل مختلفی مانند نوع ابزار اندازه‌گیری، شرایط کارکرد و الزامات قانونی و مقرراتی بستگی دارد.

چه کسی باید کالیبراسیون را انجام دهد؟

کالیبراسیون باید توسط یک فرد یا سازمان واجد شرایط انجام شود. این فرد یا سازمان باید دانش و تخصص لازم برای انجام صحیح کالیبراسیون را داشته باشد.

در حال حاضر شرکت هایی که از اداره استاندارد مجوزهای لازم را دارند قابلیت صدور گواهی نامه کالیبراسیون مورد تایید اداره استاندارد را دارند.توجه نمایید که در صورتیکه گواهی کالیبراسیون توسط شرکت های دیگری که مجوز از اداره استاندارد را ندارند صادر شده باشد، این گواهی هیچ ارزشی برای اداره استاندارد ندارد. لذا در صورتیکه جهت طی مراحل قانونی نیاز به تایید اداره استاندارد دارید حتما از شرکت های تجهیزات آزمایشگاهی مورد تایید اداره استاندارد گواهی دریافت نمایید.

یکی از مواردی که هنگام انتخاب شرکت می تواند مهم باشد داشتن استاندارد ISO 17025 می باشد. استفاده از یک آزمایشگاه دارای این استاندارد اجباری نیست، اما معمولا توصیه می شود از آزمایشگاه های دارای این استاندارد استفاده نمایید. این بدین معنی است که آزمایشگاه کالیبراسیون الزامات ISO رابرآورده کرده است و شرایط فنی و الزامات سیستم مدیریتی را که برای ارائه نتایج تست و کالیبراسیون معتبر از نظر فنی ضروری است را دارا می باشد.

کالیبراسیون یک فرآیند مهم است که می‌تواند به شما کمک کند تا از دقت، کیفیت، ایمنی و انطباق اندازه‌گیری‌های خود اطمینان حاصل کنید.

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

دیگر محصولات FG

جهت مشاهده دیگر محصولات FG به صفحه محصولات مراجعه نمایید.

همه محصولات

جدید ترین اخبار و مقالات

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *